Отже, серія “шкідливих порад” для мам, у яких діти відстають у мовному розвитку.
Шкідлива рада №1: «Більше читайте дитині, більше розмовляйте з нею. Супроводжуйте своїми коментарями всі дії з малюком»
Звучить логічно…особливо, якщо вважати, що початок мови залежить від того обсягу інформації, який «влітає дитині у вухо», але це зовсім не так!
Можливість говорити народжується всередині тіла, як наслідок гармонійного розвитку щонайменше 12-15 навичок дитини та за умови відсутності будь-яких порушень.
⠀Адже є, наприклад, мовленнєвий висновок, при якому дитина має порушення слухового сприйняття і не чує слова так, як ви їх вимовляєте, а чує повну «абру кадабру» і як наслідок, спілкується з вами своєю «китайською» або «тарабарською»
⠀А при іншому порушенні, дитина зовсім не здатна всидіти і 5 хвилин на місці. Сльози, істерики. Про які книжки тут може бути мова? Бідолашні малюки, яких псевдофахівці утримують за столом по 40 хвилин.
Який сенс у такому разі від читання книжок? Його або ні, або він винятково розважальний.
Дітям, яким (на думку батьків) книжки допомогли заговорити, заговорили б і без них, та простять мене всі батьки, переконані у протилежному. Якщо ваша дитина відстає від норм, то вивчайте тему мовного розвитку та копайте глибше. Книжки будуть у житті вашої дитини, але пізніше. Після того, як сформується розуміння, комунікація, імітація та інші навички.
Підсумок: Якщо і вам, і дитині подобається читати та розглядати ілюстрації, ви, звичайно, можете це робити. Головне, щоб ви знали, що це НЕ наближає дитину до заповітної мови. І паралельно робили щось, що веде до мовної динаміки.
Шкідлива порада №2: «Не залишайте малюка віч-на-віч з телевізором або планшетом, дивіться мультфільми і грайте в ігри разом, пояснюючи назви героїв та дії персонажів»
Дитину, яка відстає у мовному розвитку, ізолюємо від будь-яких пристроїв.
“Інші діти дивляться і нічого” – інші не відстають у розвитку і можуть робити що хочуть.
“Він зовсім не хоче зі мною грати, істерить” – найпоширеніший результат від перегляду мультиків та взаємодії з гаджетами.
Поки ви не приберете з життя малюка цю залежність, у нього не з’явиться бажання грати з вами. А якщо немає бажання грати, то навіщо починати розмовляти?
Взаємна гра – це перший досвід комунікації.
Як усунути цю залежність? Просто не включати (зрозуміло, дехто змушений пережити невелику істерику), а натомість пропонувати спільні ігри.
Є інший спосіб – скорочення часу перегляду, за тиждень можна звести їх нанівець. Однак, ви розумієте, що, забравши у дитини гаджети, ми маємо запропонувати їй щось інше. Цікаві ігри, звісно. І до цього треба бути готовим!
Зараз обов’язково хтось заперечите, сказавши, що дитина повторює фрази з мультиків, отже, вони працюють! На жаль, це негаразд. Повторення фраз не означає, що вони осмислені. Є порушення, коли дитина багато всього повторює, але так само не в змозі скласти з вами діалог. «Штампова мова» – це НЕ та мова, яку ми чекаємо в нормі.
Підсумок: Якщо хочемо динаміки у промові дитини, то терміново ізолюємо дитину від мультиків та гаджетів, щоб її психіка не стикалася з віртуальним світом. Ви побачите, як зміниться дитина! Це саме та допомога, яку ви надасте своїй дитині самі і абсолютно безкоштовно!
* Якщо ваша дитина ніколи / вже давно не дивиться мультики, а мови все так і немає, то це лише ще один дзвіночок, що чекати безглуздо і треба розбиратися. Діагностувати дитину та шукати механізм порушення.
Якщо немає, значить порушення є. Це слід визнати. Але є позитивний момент – ви можете дитині самі допомогти. Для початку хоча б спробувати.
Шакира на страницах журнала Vanidades